Tuesday, October 19, 2010

bicara mak...

Walaupun tak sampai sehari aku di rumah sabtu lalu..namun banyak sangat benda masuk dalam pikiran berlari2 mencari tempat untuk aku ambil satu2 untuk dianalisa..hurmm..selepas kejadian gi kebun tuh, aku masih ingat lagi..aku ngn mak ngn adik..masing2 kepenatan..balik rumah sambil sembang kat depan rumah..ayah x der..ke kampung sebelah untuk amik hasil titik peluh beliau dengan mak selama 9 hari..tengah2 duk sembang..ayah balik dengan sengeh sampai ke pipi..dapat dalam seribu lebey katanya,,wah banyak tuh..sempat aku buat lawak..

"ayah, kalo mcm nih orang berhenti je lah jadi lecturer..balik noreh getah..kaya jugak.."

ayah sengeh aje.aku sempat kalih kat mak , aku bg tahu

" nak wat apa laa duit banyak2 nih..dia tuh duk 2 jer kat rumah.."

mak jawap

" demo nak mewah..mak pun nk mewah jugak.."

dia sempat diam sebentar dan kemudian sambung..

" mak nak mewah kut lain plok"

aku kurang paham..nak mewah kut lain?? tapi aku angguk seperti aku paham..hurmm apa maksud mak..hurmm mungkin dia nk beli barang kemas kot...tak pon ..ish ..entah laa..aku terus diam je..dah habis penat..aku berlawan dengan kemalas melampau untuk mandi..aduss..malas!duk tolak2 ngn adik aku suruh dia mandi dulu...sempat sakat dia dengan sorok duit seratus dia dalam periuk elektrik..kah kah kah..marah benar dia..mejerit dia suruh bagi tau kat mana duit..masa tuh aku dah lepas ke dalam bilik air..hahhahahaha..seronok jugak ..last2 kesian..bg tahu jugak..

habis je mandi..mak datang kat aku..cuit bahu..katanya:

" mie, mak hajat nk kongsi duit ngn ayah , mak nak buat tempat usung mayat pastu sedekah kat surau kita"

aku terkejut..apsal plak tiba2 nih..aku balas

" eh , betul ke mak?..urmm..bagus jugak tuh"

mak aku sambung..

"mak ingat nk bg tahu anak-anak..sapa nak hulur sikit2 sorang..kita pakat2 ah duit.."

aku angguk setuju..tiba2 mcm semangat..

"bagus jugak mak..setuju2..ore setuju"

tapi masih lagi berputar2 dalam otak...apsal tetiba je mak n ayah aku nih..x der angin x der apa..tapi mak aku huraikan kekusutan..katanya

"tak de...hari tuh kak nora mu bg tahu..abe uji pakat2 ngn geng2 dia nk sedekah tempat mandi mayat..alaa macam tempat yg mandi arwah makjah tuh..haa dia nk wat gitu laa..dah dia nk pakat ngn geng2 sumat dia tu"

sempat lagi mak aku kutuk abg ipar aku..hahhahahha..aku tergelak kecik..mak sambung

" mak n ayah mari terpikir..dah abe uji nk wat tempat mandi mayat..kita wat tempat usung mayat laa"

ooooo..gitu ceritanya..patut laa..hurmm, bagus nya laa abg ipar aku tuh. abe ipar terbaik!

" ok mak..ore setuju2..bagus2..buleh2"

semangat benar aku.. mak cakap

" ayah mu ada tanya..dah mcm mana kalu anak2 x nak bagi..? mak cakap laa..dorang x nak, kita dua dah ler..."

ish, ayah nih, selalu pikir negatif tau. mie nak je ayah bg..yer laa..gaji beribu2 pun..last2 tak tahu gak mana pergi duit mie..lagi bagus kalu bagi je sedekah2 macam nih..kan?

"mak ingat nk talipon abg mu..bg tahu bende nih.."

aku balas

"wat pe nk talipon..petang nih mak ikot laa kerol hantar org ke kemaman..jumpa terus..lagipun mak x pernah gi lagi kan?jom ah"

"buleh jugak tuh" cepat aje mak reply..rindu kat abg kot.

last2 dah sampai umah abg..aku tak update plak ngn mak dah bg tahu ek belum kat abg..kat abg zeni pun aku tak tanya..lupa..time menulis nih je teringat..nanti2 lah..

sebelum aku melangkah untuk solat zohor, mak sempat bagi tahu..

" ini lah yang maksudkan dengan nak mewah ikut lain nih, nak mewah ikut 'nung'.."

ohhhhhhhhh...dalam benar maksud mak tadi...insaf sekejap.

*nung-akhirat.

No comments:

Post a Comment

say something!