Monday, October 18, 2010

"lautan derita tidak bertepi..."

Malam jumaat lepas bertolak dari tanjung malim ke Chalok, Setiu. adik yang amik kat KT. sampai je kat rumah, mak n ayah tengah siap2 nak ke kebun getah.. katanya nk kutip getah hari nih. aku yang memang pening tak cukup tidur buat endah x endah jer. malas yang amat. mak cakap

 "kerol, mari lah cepat2 gi kutiip getah..buleh cepat siap"

aku buat tak tahu lagi..siap2 sembahyang subuh, aku terus humban ke katil..niat nk tidur terus. adik aku tiba -tiba datang heret kaki aku

"ming! mari ah ..mari ngutip getah...mari!"

tak puas hati dia sorang je yg kene pergi. aku keraskan badan..

"malas!"..

adik aku putus asa..terus ke dapur siap2.sambil tarik selimut..tiba terdetik kat hati aku..'agak2 apa laa mak aku pikir...ada kemungkinan tak dia pikir..aku dah tak nak keje busuk2 nih sebb dah kerja dan dah berkerjaya....hurmm...pikir punya pikir..aish..x sedap ati..terus bangun panggil adik aku

 "yo! aku gi etek."

 pergi lah ke kebun ..kutip getah ..penat memang penat..busuk memang busuk..tapi tgk muka mak n ayah..senyum bila aku sampai. nak jadikan cerita..abis kutip getah..berhenti makan di kedai..aku mak ayah n adik..tiba2 yang empunya kedai, kami panggil pakdo..datang join...katanya

 " nih aku nk royak ke mung dua ore..nak dengar ke dok?"

aku senyum angguk..dia sambung

 " nih mung tgk mak mung ..mu tgk ayah mung molek..tgk titik2 peluh dia nih"

..aku tgk ayah...dia senyum..pak do sambng lagi

 " ingatlah dirimu..segala titik peluh penat derita ibu dan ayahmu..biarlah ia menjadi lukisan di sudut hati sanubarimu hingga ke akhir hayat"

AKU DIAM sebak dan kagum bercampur...*mulut ternganga... pakdo yang memang dah tua dalam 70 ++ , tinggal di ceruk kampung...boleh keluarkan ayat itu..terdetik di hati..mungkin dia pembaca sastera satu masa dulu..otak melayang duk pikir..mana dia dapat keluarkan ayat2 begitu...aku balas

" wowww...pakdo...bijak nya"

pakdo tak berhenti di situ..sambung lagi

 " sesungguhnya lautan derita itu tidak bertepi..selalu menghempas pantai bahagia tanpa henti..namun tanjung tidak sesekali akan berubah"

MELOPONG lagi aku.. aku terus mencelah...

"pakdo, maksud tanjung tuh gapo?"

soalan ikhlas...memang aku tak tahu maksudnya..yang lain aku dapat lah nak mengagak..

"ish..mung org terpelajar ..pikir lah sendiri"

tersentak...tapi selagi aku tak paham..aku rela dikritik..aku tanya lagi..memang aku tak tahu..jawap pakdo

"itu gambaran ibu bapa mu..walau apa pun terjadi..anak2 ingat ke tak ingat ke..cubaan hidup..dugaan ke..mereka tetap tguh..tanpa berubah..kasih sayang terhadap anak tetap utuh"

aku DIAM lagi....dalam maksud nya itu..

 " perghhhh..pakdo blaja sastera ke dulu?"

dia gelak..banyak kali aku tanya soalan sama..dia ketawa saja...akhirnya dia menjawap..

"kenal HAMKA?"

aku angguk walaupun samar2 saja yang aku tahu tentang tokoh sastera melayu terbilang  itu..

"dia guru aku dulu..ketika aku di kota bharu"

kata pakdo..ohhhh patut lahh..sebelum pulang..aku sempat beritahu dia..mungkin patut student2 datang buat research...suruh pakdo tulis 2/3 nukilan untuk di analisis..pasti menarik..

" jange buat pasal laaa!"

balasnya..namun sempat dia mengucapkan satu ayat yang membuat aku tertarik..

 " nak dengar lagi gak..marilah ngadap nga aku lain kali"

hurmmm menarik...

4 comments:

  1. peristiwa berlaku di kg kubang puyu kah????
    pak do hk duk ngaja surau sejid tu ko?

    ReplyDelete
  2. kak min!kim slm ko pak do tuh..ore minat sastera..hehe-jeda

    ReplyDelete
  3. ohh...jeda..hihihi..ok, insyaAllah...nk buat research ker pasal pakdo..mungkin bleh buat dokumentari ker..huhuhu

    ReplyDelete

say something!